Tööriist: uuenduste levik

Innovatsiooni leviku teooria

Teooria taga on kommunikatsiooni uuringute professor Everett Rogers, kes tutvustas seda 1962. aastal oma raamatus “Diffusion of Innovations”. Teooria selgitab kuidas ja miks uued ideed, tehnoloogiad, tooted, innovatsioon levivad või takerduvad erinevate inimestega.

Ilmselt oled seda kogenud ka ise mõnda uut ideed tutvustades või toodet turule tuues?

Niisiis, on hea teada, et sotsiaalselt võib inimesed jagada Rogersi soovitusel uudsusega seoses viieks:

  1. Innovaatorid – väga väike grupp, kes jahib uudsust, on uudishimulikud, julged, riskialtid ja arendavad (ka ise) tooteid / teenuseid. Jälgivad trende, on avatud maailmavaatega.
  2. Varajased omaksvõtjad – ehk teise nimega arvamusliidrid, influencerid. Nad on avatud uuele, on valmis esimesena katsetama ja seda ka teistega jagama. Nad on ka tänuväärsed partnerid innovaatoritele, sest neilt saab asjalikku tagasisidet, mida parandada, millega täiendada.
  3. Varajane enamus – see seltskond jälgib eelmisi. Nad kuulavad enda jaoks olulisi arvamusliidreid ja teevad siis üsna kiired otsused, kui see vajadus on olemas.
  4. Hiline enamus – ehk skeptikud, kes ei ole väga avatud muudatustele või uuendustele. Nad võtavad uudsed lahendused omaks, kui on nn. avalikkuse sund – näiteks kui teised hakkavad neid naeruvääristama (vanakooliks hüüdma), kui meedias räägitakse laiemalt, kui tehakse kampaaniaid vms.
  5. Viivitajad – kõige konservatiivsem seltskond, kes võtab kuulda siis, kui vana lahendus nt kaob turult ja nad on sunnitud otsima uut lahendust. Nad ei lase end väga veenda, otsivad ja loevad ise fakte.

Kelle jaoks see kasulik on?

Teooria aitab turundajatel, müügijuhtidel ja tootearendajatel mõista kuidas turule läheneda ja kuidas trendid toimivad

Kuidas see teooria enda kasuks pöörata?

Esmalt mõista oma sihtrühma – millisesse kateooriasse sinu sihtrühm suure tõenäosusega jääb? Mis neid motiveerib? See annab võtme, kuidas neile läheneda. Võtame näite tehnoloogia lansseerimisega. Kuidas läheneda?

  1. Näita innovaatoritele esimestena kõige olulisemates trendikanalites toodet, juhata nad kodulehele ja paku testimise võimalust.
  2. Räägi varajastele omaksvõtjatele case study’dest, loo juhendid, kuidas kasutada, paku KKK vastuseid ja fakte. Kutsu koostööle.
  3. Loo varajasele enamusele blogipostitusi, youtube ja tikotoki klippe (või seal kus selle toote sihtrühm käib) – kasuta meediakanaleid rääkides eelistest, eristumisest, lahenduse pakkumisest, mugavusest.
  4. Näita hilisele enamusele kodulehel meediakajastusi, arvustusi, tagasisidet kasutajatelt.
  5. Viivitajaid pole mõtet veenda – nad kas tulevad hiljem ise või üldse mitte. Seega ära raiska energiat siia.
Mari Arnover
Näen asju kasutaja vaatenurgast ning toon ettevõtetele tagasi värske vaate, mis asja sees olles tihtipeale tuhmub. Vaatan suuremat pilti, aga ka detaile ning trende, tekitan seoseid ja pakun lahendusi.