Tööriist: hüpoteesid

Kui me soovime midagi turule tuua – toodet või teenust – me eeldame. Me eeldame, et see on just see, mida kliendid soovivad, vajavad. Nutikamad aga kaasavad kliente, küsivad õigeid küsimusi ja maandavad seeläbi riske. Eeldused on tihtipeale erinevate juhatuse liikmete ja osapoolte peades ning võivad erineda. Tark oleks nad kirja panna, et ühtlustada arusaamu ja tähistada hetkeseisu – kuidas me arvame, et täna asjalood on.

Hüpoteesid – teenusedisaini tööriist

Teenusedisain vaatab enda äri / tegevust läbi kliendi silmade. Et teistpoolt paremini mõista ja luua sellised teenused, tooted, mida klient vajab, ongi vaja aegajalt panna ennast tema kingadesse. See loob win-win lahenduse – klienti on mõistetud ja ta on nõus (rohkem) maksma, ettevõte püsib konkurentsis ja saab kasumit.

Tööriist aitab avardada senist arusaama, mida klient täna mõtleb / tunneb / pelgab / vajaab.

Kuidas hüpoteese paika panna?

Lühidalt: võta hetk, et ette kujutada vaadet kliendi / koostööpartneri / lõppkasutaja kingadest.

Mida sa arvad, et ta mõtleb sinu toodet / teenust tarbides?

Millele sa otsid kinnitust või ümberlükkamist?

Näiteks: soovid turule tuua uudse jäätise. Millised võiksid olla hüpoteesid?

  • Lapsed armastavad jäätist igal ajal.
  • 30+a. tekib jäätiseisu just kuuma ilmaga.
  • Teismelised premeerivad end jäätisega pärast pingutust (nt spordis).
  • Pereema ostab koju jäätist karbiga, sest siis on mugav seda perele pakkuda.
  • Pulgajäätist emad lastele ei soovita, kuna sulab kiiresti laste riietele.

Hüpotees peaks olema lühike, konkreertne ja üheselt mõistetav. Kui lauses on mitu mõtet korraga, on keeruline täpset vastet päris elu leida. Seega üks väide = kas kinnitus või ümber lükkamine intervjuudega.

Järgmiseks koosta küsimused, mis kajastaksid sulle olulist hüpteeside sisu. Mõistlik on panna paika:

  1. Suuremad teemad
  2. Küsimused

Ning arvestama, et kõikidele küsimustele ei pruugi vastuseid saada, sest inimeste kogemused / vajadused on erinevad. Ole paindlik ja räägi sellest, mis intervjueeritavale oluline – nii võid saada sellist infot, mida sa ei oska oodatagi.

Lisakss võiksid saada konkreetset tagasisidet hüpoteesidele. Ühe intervjueeritava kohta võid piirduda ca 3-5 hüpteesiga.

Mari Arnover
Näen asju kasutaja vaatenurgast ning toon ettevõtetele tagasi värske vaate, mis asja sees olles tihtipeale tuhmub. Vaatan suuremat pilti, aga ka detaile ning trende, tekitan seoseid ja pakun lahendusi.