Tööriist: 5 miksi

Toyota 5 miksi teooria

Teooria taga on autotootja Toyota ning asutaja Sakichi Toyoda, keda peetakse Jaapani tööstuse isaks ja innovaaatoriks.

Tema soov juhina oli jõuda põhjus-tagajärg seostes juurpõhjusteni, kui esines tootega ebaõnnstumisi või tootmises takistusi. Kui ei saa, siis miks ei saa? Kui me ei õnnestunud, miks? Ning esimene vastus ei andnud veel kätte päris põhjust ehk juurpõhjust, sest töötajad, kas ei tea või varjavad enda kaitseks seda. Nii esitas ta miks küsimust ligi viis korda.

Võtame lihtsa näite:

Tundub lihtne, eks? Proovi praktiseerida.

Keerulisemaks läheb asi juhina ning kõik sõltub siis ettevõttekultuurist – kas otsitakse süüdlast või otsitakse lahendusi ning tolereeritakse vigu.

Teemaga seotud:

  • Kaizen – elu- ja töömõttelaadi kontseptsioon ning ka kvaliteedijuhtimiselele pühendunute juhtimiskontseptsioon, milles kõik töötajad ja protsessid on eesmärgistatud pideva parendamise protsessile.
  • Lean-meetod – protsesside ja ettevõtete juhtimise viis, tootmine, mille puhul ressursse kulutatakse üksnes lõpp-produkti huvides, s.t. üksnes sellele, mille eest tarbija on valmis maksma; kogu muud ressursikulu peetakse siis raiskamiseks. See võimaldab toota ja teenuseid osutada kaks kuni kolm korda vähemate ressurssidega kui tavapärase tootmisviisi puhul.
Mari Arnover
Näen asju kasutaja vaatenurgast ning toon ettevõtetele tagasi värske vaate, mis asja sees olles tihtipeale tuhmub. Vaatan suuremat pilti, aga ka detaile ning trende, tekitan seoseid ja pakun lahendusi.