Teenusedisaini päev 2024

Miks on nii, et kui me oleme kliendid, siis soovime, et kõik sujuks, oleks lihtne, mõnus ja vau, aga kui oleme teisel pool nn. letti ehk toodet-teenust pakume, siis ei saa me enam ühtäkki aru, miks need kliendid rahulolematud on?

Teenusedisain – miks ja kelle?

Täna, 1.juunil, on rahvusvaheline teenusedisaini päev.

Mis on teenusedisain – loe siit.

Olen palju mõelnud sellele, kuidas teenindusituatsioonides oleks paljud ebamugavused olemata, kui teenindaja oleks inimlik (suvisel ajal on see eriti märgatav). Aga ta ei saa, sest ta kardab oma koha/palga pärast, kardab kurja ülemust, seda et käitub valesti, ei tea mida teha (parem ei tee midagi) jms.

Olen ka mõelnud sellele, et kui tänapäeval, eriti Eestis, ei räägi me väga usust, siis teenusedisain on justkui usund või mantra, millega saabub valgustatus. Ja veel nii, et need, kes seda “usku” kannavad, hoopis piinlevad, naljaga pooleks. Piinlevad halva teenuse käes, märkavad asju, mida saaks lihtsalt muuta paremaks. AGA. Aga ei saa, sest ette tulevad teiste paindumatud hoiakud, enesekesksus ja laused stiilis “mina tean, kuidas asjad käivad, ma olen seda 20a teinud.”

Eile tuli lõpetanud teenusedisaini tudeng minu juurde ja ütles, et “Mari, siis oleks lihtne teenusedisaini tööd teha ja kõiki neid tööriistu kasutada, kui ei peaks tegelema pideva vastuseisu ja jäikade hoiakutega, mis enam ei toimi.” Jah, paraku on see veel väga suur osa teenusedsiaineri tööst – tõestada, et sa pole elevant ning teenus, mis läheb kliendi jaoks mõnusaks, arusaadavaks, sujuvaks, on ka kasumlik (no miks ta ei peaks?).

Tore oli eilsel ReThinki korraldatud teenusedisaini päeva konverentsil kuulata rahvusvahelisi esinejaid, kes räägivad nendest samadest teemadest huumoriga. Jah, see veenmise töö on kohati väga raske, kohati tundub lausa lootusetu, aga suurema osa ajast tõeline nauding, kui on tellijad ja koostööpartnerid, kellega see maailma muutmine õnnestub. Ja see rõõm kasvab iga aastaga, kui näed, kui palju huvilisi ehk valgustunuid juurde tuleb – nii ülikoolidest, koolitustelt kui ka töistest projektidest. See tähendab rohkem mõistmist, rohkem kasutajakeskseid lahendusi, mida me ka ise klientidena naudime.

Selleks saigi sel aastal ellukutsutud eestikeelne podcast, mis räägiks mõtteviisist lihtsalt ka algajale, aga ka edasijõudnud teenusedisaini huvilisele. Olen saanud väga positiivset tagasisidet, mõned näited:

💛 “Etteheide 🙂 Need osad saavad nii ruttu läbi! Selline tuhin tuleb sisse, nagu oleks 15 minutit kuulata saanud vaid. Nagu aru saad, on see sõbralik nali – lihtsalt sisu on niivõrd kõnetav ja unustad ennast sinna teemasse sisse. Igaljuhul ootan põnevusega uusi osi. Aitäh, et seda teed!”

💛 “Mari, Sa oled äge naine! Palju õnne, oled loonud ägeda podcasti teemal, mis mind vist jääb alati kõnetama. Ning ilmselt ka tänu sellele, et seda teed just Sina. Kuna kliendile lähedal olles on alati kõneainet ja teenuste disainis oled Sina just hea näide avatud silmadest ja kliendile lähedal olekust. Olgu selleks Sinu tegemised ettevõtjana, kus oled oma kliendiga väga empaatiline (nagu õnnestus kõrvalt näha), või uurides taustainfot ja tuues asju lauale ikka näoga kliendi suunas. Isegi lihtsalt teel olles, mida õnneks nakatasid ka meile:) Ning see, kuidas Sa juhatasid meid läbi selle teenusedisaini õppekava, olid käehoidja, julgustaja, silmade avaja. Ma tõesti tänan, sain mega kogemuse! Ja just see oli oluline, et sa olid olemas ja saime ise oma esimesed “vitsad” ja õnnestumised kätte.”

💛 “Ma sattusin haiglasse ja ei saanud öösel magada. Hakkasin kuulama podcaste ja inspireerusin nii, et saatsin öö läbi häälsõnumeid, et mõtted hommikul alles jääks.”
Podcaste on hetkeseisuga neli ning saadetes käinud maailmamuutjad – Ma Rit, Heili, Martin, Anna-Kaisa, Mikko. Ühtlasi esindavad nad organisatsioone, kus ka seda paremat maailma luuakse: Peaasi, Päästeamet, Politsei- ja Piirivalveamet, Swedbank ja Eesti Pood Tallinnas.

Podcasti salvestused leiad siit

Nii et head kuulamist, aga omal vastutusel, sest “valgustus” võib saabuda ootamatult. Nali. 🙂
Lisaks on väga-väga oodatud ettepanekud uute teemade osas. Ma ei tee seda saadet endale, vaid ikka kuulajale – sulle.
Head teenusedisaini päeva!

Mari Arnover
Teenusedisaini praktik ja külalisõppejõud

Mari Arnover
Näen asju kasutaja vaatenurgast ning toon ettevõtetele tagasi värske vaate, mis asja sees olles tihtipeale tuhmub. Vaatan suuremat pilti, aga ka detaile ning trende, tekitan seoseid ja pakun lahendusi.