Taust ja vajadus
Nõmme turul on pikk ja väärikas ajalugu. Viimastel aastatel on külastatavus on aga langenud ning keerulisem on ka turu rentnikel, kes püüavad elukalliduses ellu jääda.
Eesmärgid
Korrastada ja laduda tugev vundament lähitulevikuks. Selleks tuli sel aastal tegeleda hetkeolukorra kaardistamisega, seisude lahtimõtestamisega ning saada aru, miks on asjad nagu nad on ja mis teemadega tuleb järgnevatel aastatel süvitsi tegeleda. Sel aastal koondame kokku sisendinfo, et 2024 luua strateegiad.
Ülesanne:
Mõista tänaseid klientide vajadusi, turu kitsaskohti, aga ka tugevusi ja võimalusi.
Tellija:
Tallinna turud = Nõmme turg
Aeg:
aprill – juuni 2023
Teostaja:
Mari Arnover
Maire Milder
Kaardistus-analüüs-audit
Sõna sai üle 770 inimese, keda kõiki väga täname!
- Kvalitatiivuuring, sh Tallinna linna otsustajad, turu juht, kauplejad, Nõmme kogukond, praegused rahul, aga ka pettunud kliendid lähemalt ja kaugemalt;
- Kvanitatiivuuring – ennekõike Nõmme kogukond, aga ka kaugemalt.
- Turundustegevuste, sh online keskkondade kaardistus
- Turuhoone külastaja teekond ehk kliendikogemus (Maire Milder);
- Müügikeskkonna analüüs (Maire Milder).
Väljavõtted intervjuudest
„Nõmme metsad ja turg on visiitkaart. Kogukonna keskus kogukonnale, nõmmekale ühe bussipeatuse kaugsel. Ei tundu, et on piisavalt turundust, tegevusi – vähemalt ei näe.“
„Mul on oma köögiviljaputka, oma püsisuhe seal. Vanem proua annab alati lastele hapukurki või marju ning lisab kauba peale mõne purgi – tšillimoosi, mädarõigast. Aga seal palju kauplejaid lahkunud ja nüüd satun sinna harvem. Minu sõnum: tooge kauplejad tagasi – kala, mereannid. Turg on kogukonnakeskus ehk eesmärk võiks olla võimalusi pakkuda, mitte kasumit teenida ja rendid lakke tõsta. Linna kodanik ju klient ja linn teenindab kodanikku kodaniku raha eest. Loodan, et Nõmme turust saab jälle kogukonna keskus ja kvaliteetse toidu meka.``
„Turg täna ja 30a tagasi – täiesti erivad asjad. Siis oli kirbuturg, kaltsu osu oli väga suur, müüjad juhuslikud. Hinna poolest oli siis rahvale vastuvõetavam. Praegu müüjad stabiilsed ehk tuttavad näod. Kui oled harjunud ühes kohas käima, tead täpselt, kus ja mis. Ostan ainult kindlate müüjate käest. Kartuleid 20a ühe Arvo käest näiteks. Kala on mu nõrkus.“
Hetkeolukorra kaardistus
Joonistus selgelt välja, mis teeb Nõmme turu eriliseks – ennekõike kogukond ja pikad traditsioonid, sh ostjate ja kauplejate omavahelised suhted, mis vastu pidanud mitu põlvkonda.
Analüüs andis sisendi järgmisteks etappideks, sh strateegiaks ja taktilisteks tegevusteks.
Juba toimunud arendused-muudatused
- Tööd alustasid PR-tiim, kes aitab paremini sõnumeid edastada ja kogukonnaga suhelda. Ilmus esimene artikkel, mis selgitab taustal toimuvat ja hinnapoliitikat: Loe siit
- Toimusid sihtrühma vajadusi arvestavad üritused: augustis toimus esimest korda laste pop-up-turg ja maitsete päev koos Joel Ostratiga, kes koos grillimeistritega tooteid tutvustas.
- Aitasime läbi mõelda ja koostada on 1,5 aasta arendusplaani.
- Käivitasime peamaja kui kogukonna kohtumispaiga arendusprojekti.

„Mõni aeg tagasi tundus, et kõik oli hästi. Siis sain aru, et oleks vaja abi juurde, aga kust ja millist, ma kohe ei teadnud, kuniks meie hea koostööpartner Tartu turg tegi kliendiuuringu. Siis oli selge – meil on ka vaja! Mul on hea meel, et Mari ja Maire tulid appi mõistma, kus on turu languse juurpõhjused ning seosed teiste teemadega. Lauale tekkis palju strateegilisi valikuid, mida järgmistel aastatel ellu viima hakata. Olen tänulik ja motiveeritud.“