Tööriist: 12 arhetüüpi ehk millise karakteriga on sinu bränd?

Psühholoog Carl Jung uuris paljude kultuuride sümboleid ja müüte ning hakkas nägema korduvaid mustreid. Me näeme teatud inimtüüpe filmides, raamatutes, reklaamides, kunstis, tööl ja kodus – ühesõnaga kõikjal enda ümber. 12 arhetüüpi moodustavad kollektiivse teadvuse, olenemata rahvusest kuhu kõik kuulume.

Eristumine

Kes me ettevõttena oleme?
Kes on meie sihtrühmad?
Kes olen ma ise?

Brändide loomisel on arhetüüpe kasutatud kaua. Mõned brändid kõnetavad meid rohkem kui teised. Tänapäeval kõnetavad rohkem need, mis eristuvad, mis räägivad sellest, millesse tegijad usuvad, kuidas nad maailma muudavad ja kuidas seda kõike tehakse. Nii jõuab bränd südamesse. Sarnane tõmbab sarnast.

12 arhetüüpi, mis aitavad luua brändi iseloomu ja mõista sihtrühmi

Kliendiuuringutega teeme kindlaks, kes on tegelikkuses ettevõtte (potentsiaalsed) kliendid, mis neid iseloomustab, mis vajadusi nad rahuldavad ja mis väärtusi hindavad. Vajadused on liikumapanev jõud, samal ajal kui hirm hoiab tihtipeale meid tagasi. Brändid saavad hirme maandada, julgustada, inspireerida, toetada, aidates meil meie vajadusi teostada.

Vajadustel on liikumapanev jõud, samas kui hirm hoiab meid tihtipeale tagasi. Bränd saab meid julgustada.

Niisiis, sihtrühmadest paremini arusaamiseks või brändile iseloomu andmiseks, on üks võimalus alustada 12 arhetüübiga. Kes nad on ja mis neid iseloomustab?

1. Unistaja / Romantik / Süütuke

  • Vajadused: olla õnnelik, vaba
  • Hirmud: teha midagi valesti ja saada selle eest karistatud
  • Parematel päevadel: opitimistlik, aus, entusiastlik
  • Halvematel päevadel: lapsik, tüdinud, ärritunud
  • Brändi lubadus: lihtsus; sälitada või uuendada usku
  • Kliendid: ei hinda trikitamist ega ümbernurga reklaamijuttu, vaid ehtsust, lihtsust, usaldusväärsust. Brändid rõhutavad kõrget kvaliteeti, tegelikke koostisosi.
  • Näide: tänapäevased väiketootjad, Innocent Smoothied:

2. Kangelane / Superman / Sõdalane

  • Vajadused: tõestus, et ta on väärt
  • Hirmud: läbikukkumine, omaenda nõrkused, piinlikkustunne
  • Parematel päevadel: vapper, sihikindel, osav
  • Halvematel päevadel: ülbe, agressiivne, halastamatu
  • Brändi lubadus: võidurõõm; julgustamine ja tunnustamine
  • Kliendid: hindavad kvaliteeti, vastupidavust ja kindlustunnet, et nad on teinud hea valiku.
  • Näide: FedEx kuller

3. Semu / Sõber

  • Vajadus: kuulumine kuhugi
  • Hirm: kõrvale jäämine
  • Parematel päevadel: sõbralik, empaatiline, usaldusväärne
  • Halvematel päevadel: nõrk, pealiskaudne, mõjutatav
  • Brändi lubadus: kuuluvustunne; kõik-on-hästi-tunne
  • Kliendid: hindavad töökindlust ja kvaliteeti, eelistavad tuttavat uudsele ning panustavad brändidesse, mida nad usaldavad.
  • Näide: tihti õllereklaamid, Carling õlu

4. Kasvataja / Lapsevanem / Pühak

  • Vajadused: kaitsta ja hoolitseda teiste eest
  • Hirm: tänamatus ohverduste eest
  • Parematel päevadel: kaastundlik, helde, tugev
  • Halvematel päevadel: massohhistlik, manipuleeriv, kaassõltuv
  • Brändi lubadus: tunnustus; hoolimine
  • Kliendid: hindavad seda, et nende panust tunnustatakse ning korda lähevad emotsioonid. Agressiivsus on välistatud, mistõttu pakuvad brändid kaitset, turvalisust ja hoolimist.
  • Näide: Ford

5. Looja / Kunstnik

  • Vajadused: luua erilisi ja kestvaid teoseid, jäädvustada end loomingus
  • Hirm: keskpärasus
  • Parematel päevadel: väljendusrikas, uuenduslik, hea kujutlusvõimega
  • Halvematel päevadel: isepäine, melodramaatiline, nartsissistlik
  • Brändi lubadus: audentsus; luua midagi uut
  • Kliendid: keeruline sihtrühm, kes on reklaamidele allergiline, aga hindab eksperimantaalseid, piire ületavaid, uudiseid lahendusi.
  • Näide: Apple: Perspective

6. Avastaja / Seikleja / Otsija

  • Vajadused: ihkab seiklusi ja maailma avastamist omal käel
  • Hirmud: sisemine tühjus, ühetaolisuse kartus
  • Parematel päevadel: iseseisv, ambitsioonikas, vaimne
  • Halvematel päevadel: rahutu, sihitu, laisk
  • Brändi lubadus: vabadus ja julgustus kogeda midagi uut ja tundmatut
  • Kliendid: hindavad, kui neid rebitakse lahti argipäevast, võetakse kaasa seiklema
  • Näide: The North Face: A Love Letter to Winter

7. Mässaja / Revolutsionäär / Lindprii

  • Vajadused: revolutsioon, uudsus
  • Hirmud: jõuetus, rutiin
  • Parematel päevadel: vabameelne, vapper, kohanemisvõimeline, riskialdis
  • Halvematel päevadel: hävitav, kontrollimatu, nihilistlik
  • Brändi lubadus: revolutsioon; luba reegeleid rikkuda
  • Kliendid: hindavad tavapäratut (vastandina peavoolule), ainulaadset, šokeerivat sisu
  • Näide: Levis, Freedom to move

8. Armastaja / Armuke / Idealist

  • Vajadused: naudingud, hetkes olek
  • Hirmud: olla mittetahetud, mittearmastatud
  • Parematel päevadel: kirglik, ligitõmbav, pühendunud
  • Halvematel päevadel: lipitsemisele kalduv, pinnapealne, kinnisidee küüsis
  • Brändi lubadus: kirg; leida ja anda armastust
  • Kliendid: hindavad üle kõige esteetilist välimust, mistõttu tõmbab neid premium-brändide poole, et tõsta omaenda väärtust. Reklaamikeel on sensuaalne, glamuurne, tunnetekeskne.
  • Näide: Galaxy šokolaad (reklaam aastast 1995)

9. Võlur / Mustkunstnik / Visionäär / šamaan

  • Vajadused: soov mõista universumit ja oma kohta selles
  • Hirmud: avastuste ootamatult halvad tagajärjed
  • Parematel päevadel: karismaatline, enesekindel visonäär
  • Halvematel päevadel: manipuleeriv, valelik, tegelikkusest eemaldunud
  • Brändi lubadus: teadmised; mõjutada ümberkujunemist
  • Kliendid: vajavad kindlustunnet, et saavad tooteid kasutades targemaks ning olla teistele eeskujuks ja neid mõjutada (influencerid). Hindavad reklaamikeelt, mis on võimalikult ulmeline, inspireeriv, elamuste-keskne. Fookus on indiviidil, tema eneseusaldusel ja instinktidel.
  • Näide: Disneyland

10. Valitseja / Kuningas / Liider

  • Vajadused: võim, kontroll
  • Hirmud: kaos, kartus lennata üle parda
  • Parematel päevadel: enesekindel, vastutustundlik, õiglane
  • Halvematel päevadel: kontrolliv, ennastõigustav, egoistlik
  • Brändi lubadus: võim; täielik kontroll
  • Kliendid: jõukad, väärikad, domineerivad, maskuliinsed, “poleeritud”.
    Hindavad brändis võimutunnet, stabiilsust, valdkonna parimat.
  • Näide: Rolex

11. Narr / Naljatilk / Kloun

  • Vajadused: hetke ja elu nautimine
  • Hirm: igavustunne
  • Parematel päevadel: rõõmus, muretu, originaalne, vallatu
  • Halvematel päevadel: vastutustundetu, julm, kergemeelne
  • Brändi lubadus: meelelahutus
  • Kliendid: tavareklaamid on nende meelest igavad, hindavad mängulisust, kiikse, ebatavalist. Eriti sellist, mis toob argipäeva sära, jääb meelde, liigutab.
  • Näide: Haribo

12. Mõttetark / Õpetaja / Teadlane

  • Vajadused: tõe otsimine, (enese)areng
  • Hirmud: eksitamine, teadmatus
  • Parematel päevadel: tark, avatud, hea väljendusega
  • Halvematel päevadel: pedantne, külm, introvertne
  • Brändi lubadus: tarkus; oma maailma mõistmine
  • Kliendid: teavad, et tarkus tuleb arenguga ja harivad end igal võimalusel. Hindavad reklaame, mis panevad neid proovile ja teisiti mõtlema.
  • Näide: National Geographic – Live Curious

Tõesti, võib vabalt olla, et Sinu bränd on kombinatsioon mitmest – see loob parema eristuvuse. Oluline, et see vastaks Sinu ettevõtte DNA-le. Ole loov, aga ole järjepidev. Sest tihti tundub meile igapäevaselt oma asjaga toimetades, et see muutub igavaks-tüütuks. Pea meeles, et Sinu kliendid märkavad Sind kordades, kordades vähem, võib-olla alles esimest korda elus. Tugev bränd oma iseloomu ei muuda, ega ka me ise.

Mida arhetüübid edasi aitavad teha?

  • Luua bränd ja brändistrateegia;
  • Panna paika foto- ja kommunikatsioonikeel;
  • Arendada sihtrühma kõnetavaid tooteid ja teenuseid;
  • Valida sarnaste väärtustega koostööpartnereid jne.

Kui nii lihtne ei tundunud ja vajad abi sihtrühmade või brändi karakteri lahtikodeerimisel, võta minuga ühendust, aitan hea meelega.

Creative Bloq
Creative Bloq
Mari Arnover
Näen asju kasutaja vaatenurgast ning toon ettevõtetele tagasi värske vaate, mis asja sees olles tihtipeale tuhmub. Vaatan suuremat pilti, aga ka detaile ning trende, tekitan seoseid ja pakun lahendusi.