Raamatusoovitused 2022

Aasta 2022 hakkab läbi saama ja taas on käes aeg rääkida raamatutest. Minu lugemise ja soovitamise fookus on siin majandus-turundus-psühholoogia alasel värskemal kirjandusel. Uudishimu elu vastu laiendab teenusedisaineri lugemishuvi aga veelgi ning aitab töödes-konsultatsioonis palju kaasa. Nii laienes valik Põhjamaade ilukirjandusele, elulooraamatutele, ajaloole, luulele jm, sekka ka raamatuid, mida tudengitega teenusedisainiõppes lahkame – ka seda valikut püüan hoida värske ja praktilisena. Ja nii on väga hea meel saada magistrantide tagasisidet peale loetud raamatuid stiilis:

  • “Raamat tervikuna meeldis väga, lugesin selle läbi peaaegu ühe hingetõmbega ja plaanin esimesel võimalusel sellesse uuesti süveneda. Aitäh suurepärase elumuutva raamatu soovituse eest!”
  • “Mind kõnetas enim selle raamatu praktilisus. Lisaks sellele sain lugedes juurde palju uut sõnavara, millega ettevõtte juhtkonnale antud teemal rääkida ning mis meil veel puudu on.”
  • “Minu jaoks oli see väga põnev lugemine. Ma ei ole iialgi mõelnud, et on võimalik mõjutada ka brändi energiat, tempot ja iseloomu.”
  • “Kõnetas kogu raamat ja teadmine strateegilistest meetoditest. Raamat sisaldab vahendeid ja häid näiteid, et võhikuna st. turunduskauge lugejana sisust aru saada.”

Ehk see on see, mida mina äriraamatute puhul väärtustan ja ka hea meelega Sinuga jagan – uudsus, lihtsus ja praktilisus.

5 raamatut, mis võiksid Sind aidata äris 2023

Ärikonsultandina töötades valisin sel korral viis täiesti erinevat raamatut, mis laiendaksid ettevõtja silmaringi nii tänapäevase turunduse, majanduse, juhtimise, kliendikogemuse kui ka disaini alal ilma, et mindaks liialt sügavale. Enam ei piisa sellest, et turundusjuht teab turundusest jne. Oleme jõudnud ajastusse, kus võidavad need, kes mõtestavad seoseid ja suurt pilti. Seega natuke uusi teadmisi ei tee paha, eks?

1. H2H Marketing: The Genesis of Human-to-Human Marketing, Philip Kotler & Waldemar Pfoertsch, 2020

Kotler on meie ajastu päris turundusguru. 20 aastat tagasi turundust õppides, pärinesid raamatud ja tsitaadid temalt ning oli ülim rõõm osaleda ka nüüd online koolitusel, kus härra kõrges vanuses esines viimaste teadmistega oma elutoast. Ta on andnud siiani välja raamatuid, mis räägivad turunduse arengutest. Inimkeskne või inimeselt inimsele turundus – uue ajastu turunduse märksõnad. Nii nagu äris üldiselt, olid head ajad pikalt – loobuti pikaajaliste plaanide tegemisest, aeti raha taga ning unustati väärtus… kliendi vaatevinklist. Selleks, et taas kliendi südamesse pugeda, kasutatakse ka mõistet jätkustuulik kasv, mis tugineb kolmel strateegial: ettevõtted võivad vähem toota, aga paremaid tooteid, ümbermõtestada kasvu või leida kõige efektiivsem seos maavarade, toodete ja tulude vahel (ringmajandus). Kasvamas on uus trend kliendi vajadustes – enam ei ole vajadus nii palju omada, vaid oluliseks on saanud elamused-eesmärgid-kirg. Teenuseid, infot, teadmisi võib ka rentida – see toob kaasa teenustearenduse. Enne seda aga on vaja teada, mis loob kliendile väärtust. Tuleb pidada dialoogi, teha kliendiuuringuid ehk kliendist saab kaaslooja. Ja see on turundajate jaoks midagi täiesti uut! Klient ei ole enam passiivne, vaid osaleb äriarenduses aktiivselt. Nii saabki inimeselt inimesele turundus uued mõõtmed.

2. The Customer-Driven Playbook: Converting Customer Feedback into Successful Products, T.Lowdermilk & J.Rich, 2017

On ainult üks boss ja see on sinu klient – tema võib lahti lasta kõik teie ettevõttes, kui te teda ei mõista. Kui klient on valinud sinu toote-teenuse, on see väga suur kingitus ja selle nimel tuleb teha tööd ning pidevalt endalt tiimiga küsida:

  • kes on minu kliendid?
  • mis neid motiveerib?
  • mis on tema takistused või frustratatsioon eesmärgini jõudmisel?
  • mis on nende jaoks väärtuslik või kasulik?
  • mida saan teha mina, et kliendid hakkaksid meie tooteid-teenuseid armastama?

See on lihtne, praktiline ja Lean teooriale tuginev ning mis peamine – õpetab arusaamist, kuidas klienti hinnata.

3. The Laws of Human Nature, Robert Greene, 2018

Kas juhtimises juhitakse numbreid või inimesi? Tänapäevane nutikas juht juhib teadlikult inimesi numbriliste tulemusteni. Selleks on sul vaja tunda tööriista nimega inimeste motivatsioon. See raamat aitab mõista inimest ja tema motivatsiooni. Ajastu vajab empaatilisi juhte, kes tunnevad inimesi maski taga, kes ei karda endast tugevamaid ja pannes tiimis tööle just kõigi tugevused. Samuti tunneb selline juht piire ja inimolemust, tehes manipulaatori, nartsisti ja passiiv-agresiivse relvituks ning jääda ise terveks. Mis oleks kui suudaks järgmisel aastal tiimi valida sobivaimaid inimesed ja neid ka motiveeritult hoida? Lõpetada mõned korduvad mustrid inimestega, mõistes miks need tekivad? Hea lugemine, mis ei jookse külge mööda maha mitte ühelgi juhil.

4. Missioonimajandus, Mariana Mazzucato, 2021

Ilmselt oled sinagi mõelnud, kuhu maailm liigub ja milline majanduskord oleks kapitalismist parem? See raamat viskab õhku palju ideid, kuidas ideaalis asjad olla võiks. Kui saabunud on ummik, siis innovatsioon aitab probleemidele vaadata teise nurga alt, seega kõige keskmes on innovatsioon ja ka koostöö – majandust luuakse riigi, ettevõtete ja kodanike koostöös, tuginedes pikale perspektiivile, ühisele sihile ja missioonitundele. See tähendab, et ümber on mõstatud avalikus sektoris toimuv ehk kuidas asju tehakse – alates sellest kuidas mõistetakse kulusid ja eelarvestamist kuni rollideni.

Selles raamatus esitatud mõtteid on inspireerinud arvukad autorid. Isegi kui see kõik on utoopia, siis aruteludeks kuidas ja kas asju muuta, annab ainest kindlasti. Kuidas see sind äris aitab? Kui hakkad asjadele vaatama teise nurga alt ja ei võta enam kõike iseenesest mõistetavalt, sest kogu-aeg-on-nii-asju-tehtud, saavad hakata ka väikesed muutused aset leidma.

5. You’re My Favorite Client; Mike Monteiro, 2014

Hakkad tellima esimest disainitööd? Sa pole päris kindel kust alustada ja kellelt tellida? Kes ei tahaks olla oma koostööpartnerile parim klient? Antud raamat on väga väärt esimeseks sammuks, mida soojalt soovitan. Tihti hakkab asi rappa kiskuma juba sellest, et disaini definitsioon on segane. Disain ei ole ainult see, kuidas asi välja näeb, vaid see, millist probleemi ja kuidas ta lahendada aitab. Väärt (teenuse)disainer aitab Sul välja töötada lahenduse, mis kasvatab Sinu äriedu.

Selleks on sul vaja professionaali, kes teab, mida ja miks ta teeb, kellel on kogemust. Kuidas teda ära tunda ja mis võib protsessis ette tulla isegi siis, kui tegemist on proffiga? Toon siin välja 6 soovitust raamatust (neid on kokku seal tunduvalt rohkem), mis toetuvad ka mu enda kogemusele, olles töötanud disaineritega koos ca 15 aastat (saanud väga erinevaid kogemusi) ja olles nüüd ka ise (teenuse)disainer. Loe edasi siit.

Kokkuvõttes: teeb südame soojaks, et igas valdkonnas hakatakse lõpuks ometi jõudma inimeseni, keda äris tihti kliendiks, koostööpartneriks, kolleegiks, B2B kliendiks või vanamoodsalt sihtrühmaks “naisterahvad 25-65aastased” nimetame. Mida rohkem tehnoloogia (sh ai ja robotid) arenenvad, seda rohkem tuleb mõista inimest (minu lemmikteema).

Eelmise aasta raamatusoovitustega saad tutvuda siin.

Jooksvalt kajastan lühikokkuvõtteid Goodreadsis.

Häid lugemiselamusi!

Mari Arnover
Näen asju kasutaja vaatenurgast ning toon ettevõtetele tagasi värske vaate, mis asja sees olles tihtipeale tuhmub. Vaatan suuremat pilti, aga ka detaile ning trende, tekitan seoseid ja pakun lahendusi.