Oliiviõli Eesti toidulaual

Taust ja vajadus

Oliiviõli puudust Eestis ei ole. Aga siin on oma lugu. Üllatav Kreeta kaubamärk sai alguse sellest, et Eestis sündinud naine leidis armastuse Kreetal, jäi sinna elama, kuid tundis Eestist puudust. Nii alustas ta Facebookis ja Instagramis oma kire jagamist eestlastega – Kreeta autentset igapäevaelu, kohtudes põnevate inimeste ja väiketootjatega. Kreetal on miski seletamatu lummus, mis kas tabab seal käijad 110% või siis üldse mitte. Nii on fänne juurde tulnud, kes aga koroona-aastal ei saanud Kreetale puhkama minna. Nii tuli otsus, et kui Muhamed ei tule mäe juurde, tuleb mägi Muhamedi juurde ehk aeg on küps hakata Eestisse tooma parima kvaliteediga, puhtaid tooteid, sh oliiviõli, mille poolest Kreeka ka kuulus on. Eestisse on oliiviõli jõudnud kõikjalt, kahjuks ka ebakvaliteetset, mis on teinud tarbija ettevaatlikuks. Väärt kraamile ja heale teenusele on aga turul alati ruumi.

Enne maaletoomist oli aga oluline mõista:

1. millised on erinevate sihtrühmade teadmised täna oliiviõlist,

2. kuidas osatakse valida ning

3. millised on harjumused ja kasutus.

Ülesanne:

Mõista eestimaalaste suhet oliiviõliga, kasutust, harjumust ja vajadusi.

Aeg:

Veebruar 2021

Teostaja:

Mari Arnover

Foto: Mari Arnover, Kreeta oliivid
Foto: Mari Arnover, oliivisalud
Foto: Mari Arnover, oliiviõlide valik Kreetal

Uuring

Kvantitatiivuuringus osales 385 inimest:

Lühidalt sihtrühmdest:
1. 98% vastajatest olid naised ehk teema kõnetab naisi,
2. kes elavad pigem 2-3 kaupa või 4+ leibkonnas ehk pered.
3. kõnetab eriti neid, kes armastavad (Vahemere ääres) reisida
4. tunnevad teiste köökide ja kokkamise vastu huvi.
5. tahaksid oma tervise eest paremini hoolt kanda, aga juhinduvad tihti harjumuspärastest mustritest.

Sihtrühma moodustasid ülekaalukalt eestlased, aga oli ka vene keelt kõnelevaid eestimaalasi.

Üllatav Kreeta looja Albina
Üllatav Kreeta looja Albina

Väljavõtted intervjuudest

Tulemused

Tulemus

Tihti juhtub, et oma igapäevaseid toiduvalikuid me väga ei analüüsi. Need on seotud tugevate harjumuste ja lapsepõlvemaitsetega. Näiteks kui ema juba praadis rapsiõliga (venelastel päevalilleõliga), siis miks peaksin mina midagi muutma? Juhul, kui ma olen hakanud mõtlema, et kas rapsikasvatuses kasutatud väetised mitte ka õli sisse ei jõua või kui reisides näen, et nii vanad köögid, nagu Itaalia, Kreeka ja Hispaania on oma tervisliku Vahemere köögi rajanud oliiviõlile, siis äkki võiksin minagi selle oma elu lasta suuremal määral kui seni?

Uurisime erinevaid nüansse:

  1. Mis maa oliiviõli eelistatakse;
  2. Kui tihti oliiviõli ostetakse;
  3. Kust õli ostetakse;
  4. Mis on oliiviõli puhul kõige olulisem;
  5. Kus õli kasutatakse.

Et tellija palvel kõike tulemustes me siinkohal lahata ei saa, siis kindlasti huvitab sind, kus meil oliiviõli enim kasutatakse?

Kuidas kasutatakse oliiviõli?

TOP 5
1) Salatis (ülekaalukalt)
2) Praadimiseks
3) Toiduvalmistamisel, st igale poole
4) Küpsetamiseks, nt taignasse jms.
5) Kehahoolduses (juusksemask, megieemaldus, probleemse naha hooldus jms.)

Mis on oliiviõli puhul inimeste jaoks oluline?

TOP 3
1. Maitse
2. Kvaliteet
3. Hinna-kvaliteedi suhe

Sihtrühmade hulgas oli nii väga teadlikke kui ka algajaid, kes premium kvaliteediga rohust ja mõrkjat maitset pelgavad, teised aga teadsid seda väga õigel ajal õiges kohas hinnata. Lisaks oskavad teadlikud vaadata ka happesuse taset, kasutada seda kosmeetikas ning õiget versiooni ka praadimiseks (õiget, mis kõrgel kuumusel ei tekita kahjulikke ühendeid, vaid sobib kuumtöötlemiseks).

Paika saime tänu uuringule:

  1. Persoonad ehk sihtrühmad
  2. Kommunikatsioonipõhimõtted
  3. Brändistrateegia ja rebranding
  4. Valmis visuaalne brändi identiteet / Kuukukk Disain
  5. Tehti iseseisvalt e-poega koduleht: www.yllatavkreeta.ee

Ning varsti-varsti on oodata puhast ja kvaliteetset Kreeta väiketootja oliiviõli ka Eestisse.

Kui soovid Kreeta eluga kursis olla, liitu Instagramis või Facebookis: ÜllatavKreeta kontoga.

Foto: Mari Arnover, Kreeta oliivisalu
Foto: Mari Arnover, Kreeta oliivisalu

„Antud uuring andis selge teadmise, et turul on olemas vajadus info järgi – usaldusväärse, kasuliku, hariva, kohati võib-olla isegi mängulise ja ka telereporteeruva info saamine ühest kohast. “

Albina ja Kristiina, Üllatav Kreeta eestvedajad