Raamat, mis räägib uuest 3D internetist – “Metaverse”

Kas mäletad kuidas sinu ellu tulid internet ja nutitelefon? Ei? Siis jäta nüüd uue ajastu muutus hästi meelde – me siseneme 3D intnernetti, mis muudab kõigi meie elusid – tahame seda või mitte. Mis siis ikkagi on metaversum? See on püsiv ja omavahel ühendatud 3D-virtuaalmaailmade võrgustik, mis on füüsilise maailmaga seotud, aga lisakihina juures võimendatud virtuaalkogemus. Meie töö, vaba aeg, säästud, ostud, puhkus – kõik suunatakse online’i.

Raamatututvustus – “The Metaverse: And How It Will Revolutionize Everything, 2022, Matthew Ball (riskikapitalist)

Miks metaversumit vaja on?

Kõik on juba niigi tehnoloogiline ja tempo laes – miks seda kõike ikkagi vaja on, tekib ilmselt kõigil kohe küsimus. Kindlasti on üks põhjus praeguste liidrite lapsepõlves – geeniused põgenesid ulmekirjandusse ning see on aidanud neil luua julgeid visioone. Teised põhjused on aga ärilised ning seotud tehnoloogiaarengutega, mis tähendab, et kes ees, see teenib või kasutajana justkui võidab lisaeeliseid.

Näide: kodukontori e-koosolekud viiakse tasemele, kus justkui oled tiimiga ühes ruumis, aga päriselt ei ole ka. Näide Metalt (videoklipid on minupoolne lisa, neid raamatus ei viidatud):

Näide eraelust

Ütleme, et sul pole õhtuks plaani. Sa huvitud klassikalisest muusikast, õues on halb ilm ja su sõbrad on täna õhtul kinni. Sa sisened virtuaalruumi, mis näeb välja näiteks nagu Viini ooperiteater ja kus on koos klassikalise muusika austajad. Sa teed nendega juttu – see on lihtne – ja nad räägivad sinuga maailmamuusikast. Te kuulate kontserti. Sul on põnev õhtu, aga sa pole tegelikkuses kodust lahkunudki!

Või no vaatame, kuidas meie uus reaalsus ikkagi olema hakkaks: 24h testimist 3D prillidega:

Vot see on metaversum.

Uue hüperreaalsuse võimalused

Neid võimalusi saab olema palju, toon siin välja mõned:

  1. Kinnisvara müügid-ostud või renoveerimisideed justkui uues kodus-kontoris.
  2. Meditatsioonid, kus valid kas soovid keskkonnaks ümber ookeaniranda Balil või pühatemplit Indias.
  3. Uute rollide võtmised, enda välja elamine ükskõik kellena, nt Batmanina – tunne, et kõik on võimalik. Sh. seksuaalfantaasiad.
  4. Mida rohkem soovivad inimesed olla rohkemat kui nad päriselt on, saavad hoogu juurde ka brändid, kes teevad juba tööd selle nimel, et müüa sulle virtuaaltooteid, et koguda rohkem feimi virtuaalmaailmas. Kauba peale pakutakse siis ka füüsiline ese, mis justkui polegi enam nii oluline (nt premium brändi käekott).
  5. Lugude jutustamised, nt restoranis viiakse sind esmalt virtuaaltuurile ja näidatakse kust tooraine pärineb – jalutad taludes ja seikled helikopteriga enne kui päriselt sööma hakkad (jah, kõhtu tuleb veel füüsiliselt täita).
  6. Töötajate koolitused, kus virtuaalselt kuvatakse ette klient ja situatsioon. Näide Hiltonilt:

Metaversumi kitsaskohad ja ohud

  1. Kuna kõik keskkonnad peavad toimima samal ajal, siis sünkroonsuse tekitamine ja ka väikeettevõttena võimalik kõrvalejäämine on kitsaskoht, sest vajab investeeringuid.
  2. Pettuste osakaalu tõus, sest inimesed kaotavad valvsust mis on päris, mis mitte. Lisaks on ähmasemad piirid omandiküsimustes, puudulikes seadustes.
  3. Info omamine, liikumine, jagamine, mõjutamine – kes omab kontrolli?
  4. Kes tagab uues keskkonnas turvalisuse?
  5. (Virtuaal)valuutade ühendamine ja toimimine.
  6. Otsesuhtluse ja selle oskuse vähenemine.
  7. Ärevuse ja drepresssiooni tõus – inimesed, kes ei saa antud reaalsusega enam hakkama.

Kokkuvõttes

Me räägime digimajanduse arengust, mis on reguleerimata ning mille turuosast soovivad esimesed suurt võitu saada. Mida rohkem tehnoloogia areneb, seda rohkem vajame me tegelikult inimlikkust. Investeeringud on viimasel 10. aastal sellesse valdkonda olnud meeletud ja arusaadavalt ei taha ärimehed, et need tagasi ei tooks. Seetõttu hakatakse masse suunama ilmselt “jõuga” ehk vähendatakse muid valikuid. Ilmselt ei osata ka kõiki takistusi ega kitsaskohti ette näha, nii et saab näha, kuidas meie elud lähitulevikus tegelikult mõjutatud saavad.

Optimistlikku meelt!

Mari Arnover
Näen asju kasutaja vaatenurgast ning toon ettevõtetele tagasi värske vaate, mis asja sees olles tihtipeale tuhmub. Vaatan suuremat pilti, aga ka detaile ning trende, tekitan seoseid ja pakun lahendusi.