Milline on hea disainibriif ja kuidas see aitab disaineril oma tööd paremini teha?

Kas sul on olnud siiani pigem kehvad kogemused disaini tellimisega? Kas tellisid kunagi oma alustavale ettevõttele esimese logo, mis praeguseks tundub täiesti “mööda”? Võib-olla oled negatiivse kogemuse tõttu isegi oma brändiuuendust edasi lükanud? Siin mõned mõtted, mida võiksid meeles pidada, kui hakkad tellima disainiagentuurilt oma ettevõttele visuaalset identiteeti.

Brief või briif?

Definitsioon 2018. a ÕSist:
briif (inglise brief) ⇒ lähteülesanne, (alg)idee; instruktsioon, (lühi)juhend; lühiteade

Disaineri töö on mõnes mõttes sarnane arhitekti omale – hea arhitekt on see, kes mõistab oma kliendi vajadusi ja projekteerib talle maja, kus tal on hea elada ja mis ka eemalt vaadates silma ei riiva. Eriti hea arhitekt suudab klienti kaitsta ka tema enda rumaluste eest – juhul kui kliendi ideed ei ole kõige mõistlikumad, suudab hea arhitekt luua midagi, mis on isegi parem kui kliendi algidee, rahuldades tema vajadused mingil muul viisil. Ideaaljuhul suudab ta seda kõike veel niimoodi kommunikeerida, et kliendile jääb mulje, nagu ta oleks selle kõik ise välja mõelnud.

See kõik kehtib ka disainerite kohta… aga arhitektil ja disaineril on üks oluline erinevus – disainer ei loo tegelikult mitte oma kliendi, vaid kliendi kliendi jaoks. Disaini tellija ei ole enamasti selle lõpptarbija, ja siin võivad tekkida eriti teravad käärid selle vahel, mis meeldib ja mis tegelikult müüb.

Siinkohal tulebki meile, disaineritele, appi briif. Ükskõik kas Sa oled alustava väikefirma omanik või töötad suurkorporatsiooni turundusosakonnas – kui sa otsid disainerit mõne suurema projekti jaoks, siis palun kirjuta kõigepealt briif. Kui küsid hinnapakkumist mitmelt disainiagentuurilt, säästad Sa sellega nii nende kui iseenda aega – Sa ei pea vastama mitu korda samadele küsimustele ja võid saada parema hinnapakkumise. Disaineritele meeldivad kliendid, kes teavad, mida nad tahavad, ning kui disainerile pole selge, milliseks võib kujuneda tellitud töö maht, küsib ta igaks juhuks suuremat tasu.

Millest koosneb hea disainibriif?

Briif peaks andma disainerile üldise ettekujutuse sinu ettevõtte soovitavast kuvandist, tellitava töö eesmärgist ja eeldatavast tööde mahust. Ideaalis võiksid osata vastata järgmistele küsimustele:

  1. Millega Su ettevõte tegeleb?
  2. Kes on selle sihtgrupp?
  3. Milline on sinu ideaalklient?
    “Keskmisest rikkam helde inimene” ei ole siinjuures hea määratlus. Mõne tabava stereotüübi väljatoomine oleks kasulikum.
  4. Millist väärtust ettevõte klientide jaoks loob, milliseid probleeme lahendab?
  5. Milline on ettevõtte missioon laiemalt?
  6. Milline on ettevõtte visioon arenguks tulevikuks?
  7. Mis on tellitava töö eesmärk?
  8. Mis aitab seda eesmärki saavutada?
    Brändi loomine? Olemasoleva brändi uuendamine? Reklaamikampaania? Uue toote turuletoomine?
  9. Milliseid töid sa vajad?
    Logo ja värviskeemi loomine? Põhjalikum stiiliraamat? Veebileht? Veebireklaamid? Trükireklaamid? Tootekataloog või mõni muu brošüür? Toote pakend? Infograafika? Illustratsioonid? Tootefotod? Videod? Sotsiaalmeedia või blogipostituste sisu? Turundusstrateegia? Kliendiuuringud?

Võib juhtuda, et Sa ei oska kõigile neile küsimustele kohe vastata. Pole hullu – alusta siis disaineri asemel hoopis turundusmentorist. Pange paika turundusplaan ja brändi fookus (sihtgrupp, talle pakutavad väärtused ja brändi üldine sõnum), vaadake üle turunduseelarve ning alles siis koostage disainibriif.

Kokkuvõttes

Kui lood oma brändi, siis ära otsi seda, mis sulle meeldib, vaid seda, mis meeldib su sihtgrupile. Sihtgrupi huvid on iga brändi ja ka iga kampaania vundament ja kindlaim viis neid teada saada on korraldada klienduuring. Eriti siis, kui sul on juba suurem ettevõte ja panused kõrgemad – sealt võib välja tulla palju vajalikku ja üllatavat ning võid avastada, et su brändi fookus on paigast ära (ehk siis su sihtgrupp pole päris selline nagu sa arvasid).

Kui Sina tead, mis Su sihtgrupile meeldib, on ka disaineri töö selge.

Aitame koostöös Kliendiuuringud.ee-ga peale läbimõtestamist luua visuaalse maailma ja kodulehe, mis vastavad Sinu ootustele. Vali kolme paketi vahel siin.

Kaisa Kukk
Kuukukk Disaini asutaja, veebiarendaja ja disainer / Kliendiuuringud.ee koostööpartner
https://kuukukkdisain.ee

Liitu uudiskirjaga.

Pakume värskeid vaatenurki. Sulle ja esimesena. Me peame kinni privaatsuspoliitikast ja ei spämmi, lubame!

Kaisa Kukk
Kaisa on visionäär, kes ei lakka kunagi unistamast. Ta on alati uute teadmiste otsingul, teab, kuidas käib ideede turundamine ja mis on disainis parasjagu moodne. Ta on Kuukukk Disaini asutaja ning armastab tegeleda brändinguideede genereerimise, veebidisaini ja küljendamisega.